Alla inlägg under februari 2013

Av Elin - 28 februari 2013 21:39

   


 Vera och Agnes sover gott i nya sängen.. på den andra ligger de på babygymmen och tränar nacken och myser ihop :)

Av Elin - 28 februari 2013 20:47

Hej!

Jag hade tänkt skriva en gång i veckan här på bloggen, men det är inte lätt få och ta sig tid..det är fullt upp på dagarna så det är nu på kvällen det finns tid för tvätt och annat pyssel och jag brukar oftast lägga mig nån timme/timmar innan vi ska väcka tjejerna för att äta. Gör ett nytt försök att skriva lite oftare, skönt att "skriva av sig" och berätta för er hur vi har det :)

Förra veckan gjorde vi ännu en utflykt till "faster" Sandra , (förra gången fyllde hon år nu var det faster Malin :) , gick en prommis på byn och surrade, jättetrevligt! Hon hjälpte mig att mata eftermiddagsmålet och sedan bytte vi om till kalaskläder. Vi passade på att ta kort till tidningen också, annons kommer i Sundvalls nyheter imorgon skulle jag tro, vi ska in med en i dagstidningarna också :)  I helgen byggde pappan ihop en till spälsäng och satte ihop den med den gamla, så nu har de var sin säng men bredvid varann :)   Det är trångt nu och de stör varann på natten, så det här är en mycket bra lösning :)     


I veckan var vi för första gången på babysång, de har de på tisdagar i församlingshemmet..det är öppna förskolan då också. Jag hade med mig svärmor, jättebra att få hjälp, men går nog bra åka dit själv om ingen kan följa med, de är så trevliga där och trevliga föräldrar de få som var där.Blir att stanna längre framöver, har jag nån med mig kan man ju mata där.  Hoppas de kommer fler nästa gång.  V och A tyckte om det, succé :) Igår var jag och tjejerna på långprommis till biblioteket, tar ca 25 min in till centrum, skönt och soligt väder var det också härligt :) nu är det vår i luften

   :)  Lånade några sång/rim och ramsor böcker, en babymassage bok och "Tid för två" om att ha tvillingar.

Idag torsdag hände något jättekul, Vera vände sig från mage till rygg! Vips så var hon över, hann inte med haha :) Ville filma, men hon gjorde inte om det då, men nästa gång är jag beredd :) Mycket som händer nu, Agnes suger på knogarna och man ser verkligen att hon SER händerna. Hon kan hålla i skallror nu också :) Imorgon blir det prommis och hämta h&m paketet, kul med lite nya kläder för tjejerna! :) Helgen blir lugn, kanske in til stan på lite ärenden och lite städning, annars bara mysa på :)

Ha det gott alla, så hörs vi om en vecka! kram /Elin   

Av Elin - 16 februari 2013 08:25

Hej! 

Nu var det ett tag sen jag skrev sist, har varit minst sagt fullt upp..:) Jag har blivit tvillingmamma! Lyckan går ej att beskriva med ord, helt underbart är det :) Ska här berätta allt som hänt fram till nu:


Det var på morgonen den 25 november när jag och min sambo var på väg att stiga upp, kl var ca 10.30 och jag kände hur det börja komma vatten längs benen, ställde mig upp och splash! Blev en pöl med vatten på golvet..jag blev både glad och lite chockad..ska tjejerna komma redan, det var ju bara v 35+2?? Vi åkte in till förlossningen, jag fick ligga på en säng och de kollade hjärtljuden på dem för att kolla att allt var ok..och det var det, fina hjärtljud. Där låg jag ett bra tag, fick in en sen lunch vid ett-tiden då sambon gick och köpte lunch. Värkarna hade inte satt igång riktigt, hade bara  mensvärk. Mot eftermiddagen fick vi ett rum på BB, för att invänta mer värkarbete. De satte igång mer på kvällen och hade svagare värkar hela natten så det blev inget sovit. Vid halv fem kom sköterskan in och kollade hur öppen jag var, tre centimeter så då fick jag läggas in på förlossningen. Det hela kändes mycket spännande, men jag var jättetrött och lite orolig för hur jag skulle orka föda mina   eftersom värkarna inte kommit igång ordentligt så sätter de in värkförstärkande dropp, lite i taget..och det var en pärs! Hade lustagasen i handen som en snuttefilt, och fick andas i den stup i kvarten ett tag! Värkarna kom i ett och tillslut blev det för mycket och jag brast ut i gråt, jag orkar inte ha det så här! Då sänkte de droppet lite, men fortfarande tufft med värk..de kollade hur öppen jag var några gånger, och när kl var ca 21 så fann de att jag var öppen fulllt och då skulle vi köra igång krystfasen. Det var tungt då jag inte sovit något, kände mig så slut, men det fanns otroligt nog krafter kvar..det måste vara reserven man tar fram för att klara av en förlossning:) Det tog  femtio minuter att föda fram två underbara, kladdiga små liv:) Efteråt fick jag ha dem båda till brösten för att de skulle suga av råmjölken, det hela var fantastiskt, men också lite overkligt..de här var alltså mina barn!:) Det tar ett tag tills man förstår det... Så skönt det var att få sova, med tjejerna sovandes i en säng på hjul bredvid. De vaknade lite då och då, men pappa pratade lugnt med dem så somnade de om , tänk så tidigt att de känner trygghet av föräldrarna:) De var för tidigt födda så de fick matas var tredje timme , i början kom sköterskorna in och matade, så vi skulle få sova. Morgonen därpå kom läkaren fram till att de skulle vara på avd 45 , där de för tidigt födda barnen var, för att de vägde en aning i underkant. Där träffade vi på fler föräldrar till tvillingar, vi var tre par barn där:) De andra var pojkar, men enäggstvillingar de med. Här skulle vi nu vara ett tag framöver, hur länge visste vi inte men de sa att "räkna med att vara här tills de skulle ha varit födda". Allt var bara bra med tjejerna, de skulle bara komma igång med maten och lägga på sig lite vikt. Från början hade de också värmebädd, men blev snabbt av med den:) Vi fick först efter ett par veckor få komma hem på första permissionen..gick jättebra, de fann sig tillrätta här hemma, och det kändes som vi fick vara en familj..skönt att komma bort från avdelningen, man längtade hem så mycket! Efter två permissioner fick vi äntligen komma hem:) Det var den 12 december, så vi fick vara hemma över jul och nyår, jätteskönt! De små   döpte vi redan i magen, först föddes Vera som vägde 2492 gram, 46 cm lång, och sedan kom Agnes som vägde 2774 gram och var 48 cm lång. De växer och utvecklas varje dag och lyckan och kärleken man känner är enorm, tänk att de är våra:) 

Nu är jag mammaledig och tar hand om de två prinsessorna på dagarna, vi "pratar" då de börjat jollra och skratta..:) sjunger , ligger i babygymmet och går promenader med vagnen. Snart blir det dags för babysång för första gången:)

Jag har börjat i föräldragruppen på bvc..det var jätteroligt och  gick bra att ta med sig tjejerna, de sover så gott när det är liv runt i kring:) Skönt att få ha varit bara hemma första tiden, men nu är Vera och Agnes lite äldre så de känns kul att få komma iväg och göra saker, få ett mer socialt liv för det behöver mamma:)

Nu måste jag gå för nu är det dags för tjejerna att få mat :) kramar!

Presentation


Skriver om hur det är att vänta tvillingar och om sitt liv efter födelsen av två prinsessor den 26 nov 2012 :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards